Trends 2025

Arbeidsmarkt in cijfers: top 5 ontwikkelingen voor 2025 mét tips om op in te spelen

Het zal geen nieuws voor je zijn dat de arbeidsmarkt krap is. Naar verwachting zal 2025 ook geen game changer zijn. Met zo’n drie jaar aan meer vacatures dan werklozen, is creatief zijn nu echt een must in het aantrekken en behouden van personeel. Hoe je dat in 2025 succesvol doet? We zetten de 5 belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rij en diepen ze voor je uit. Inclusief tips om er succesvol op in te spelen.

EERST EEN TERUGBLIK OP 2024

Hoewel de markt iets minder krap is dan in 2022, zijn de cijfers nog steeds veelzeggend. In 2024 waren er in Nederland ongeveer 2 miljoen openstaande vacatures, vergeleken met het totale aantal werkenden. Zelfs als iedereen in ons land zou werken, blijft de behoefte aan medewerkers enorm.

Cijfers:

De strijd om talent is dan ook onverminderd groot. Voeg daar inflatie aan toe en je ziet een behoorlijke stijging in de lonen. Zo was er in 2023 een stijging van bijna 7 procent. Dit was de grootste in 40 jaar. Ook in 2024 zette die lijn door. Een voordeel voor werknemers, maar een extra uitdaging voor werkgevers.

5 ONTWIKKELINGEN WAAR JE NIET OMHEEN KUNT IN 2025

Vooruitkijken is essentieel in een wereld die razendsnel kan veranderen. Maar welke ontwikkelingen kun je verwachten in 2025 op de arbeidsmarkt?

  1. Een nieuwe kijk op werk: Er zijn simpelweg niet genoeg mensen om alle vacatures te vervullen, dus met creatief zijn maak je het verschil.
  2. De kracht van mbo: Praktisch opgeleide talenten krijgen eindelijk de spotlight die ze verdienen.
  3. Zzp onder de loep: De wetgeving rondom zzp wordt vanaf januari aangescherpt met de wet DBA.

  1. Generatie Z op de werkvloer: Een nieuwe generatie met nieuwe ideeën en drijfveren.
  2. Het cv is bijzaak: Zeg nee tegen het cv. De beste matches ontstaan als je verder kijkt dan het verleden.

1. EEN NIEUWE KIJK OP WERK

De krapte op de arbeidsmarkt blijft groei afremmen. Automatisering en AI helpen processen te stroomlijnen en de druk op personeel te verminderen, maar technologie is niet genoeg. Wat dan wel? Anders kijken naar werk.

Creatief denken en handelen maakt het verschil tussen stilstaan en groeien. Door nieuwe doelgroepen te omarmen en flexibele manieren van werk toe te passen, kun je de krapte te slim af zijn. Dit vraagt om een open blik op hoe werk wordt ingevuld wat betreft:

  • tijd. Flexibele uren en parttime contracten openen de deur naar een grotere talentpool;
  • leeftijd. Gepensioneerden die willen blijven werken? Pak die kans. Het zijn ervaren krachten met waardevolle kennis;
  • ervaring. Starters en zij-instromers hebben begeleiding nodig. Maar met de juiste ondersteuning groeien ze uit tot onmisbare teamleden.

2. DE KRACHT VAN MBO

Een servicedeskmedewerker met een hbo-diploma of een administratief medewerker met wo-niveau. Het zijn eisen die we nog vaak tegenkomen. We begrijpen het. Je zoekt iemand die de functie aankan. Maar overgekwalificeerde kandidaten brengen risico’s met zich mee.

Een hbo’er op een mbo-functie is vaak snel uitgekeken, wil doorgroeien en vertrekt sneller. Wat betekent: een langere wervingsperiode, een hoger verloop en een groter risico op verzuim. Extra kosten, dus.

Het potentieel van mbo’ers benutten. Daar ligt de toekomst. Ze brengen motivatie, leergierigheid en de wil om echt bij te dragen met zich mee. Geef ze de juiste begeleiding en ruimte om te groeien, en je krijgt er een loyale kracht voor terug die niet zomaar vertrekt. Blije medewerkers en een stabiel team. Dat is nog eens win-win.

3. ZZP ONDER DE LOEP

De wetgeving rondom zzp’ers wordt aangescherpt vanaf 2025. De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) bestaat al een tijdje en is bedoeld om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Maar vanaf januari gaat de Belastingdienst deze wet strenger controleren en handhaven. Met modelovereenkomsten moet worden vastgesteld dat er geen sprake is van verkapte loondienst.

Naar verwachting zal het aantal freelancers hierdoor dalen. Je kunt dan als werkgever andere flexibele alternatieven overwegen. Denk aan:

  • tijdelijke contracten. Flexibel voor jou en meer zekerheid voor de medewerker.
  • detachering. Direct inzetbare professionals voor een bepaalde periode, zonder zorgen over administratie;
  • uitzendkrachten. Ideaal voor kortdurende projecten of snelle ondersteuning.

4. GENERATIE Z OP DE WERKVLOER

Het is nu officieel: iedereen uit Gen Z kan de werkvloer betreden. De generatie die geboren is tussen 1996 en 2010, lag in de wieg met technologie, is leergierig, verandert moeiteloos mee en staat open voor continue feedback en erkenning. Kenmerken waar je als werkgever of opdrachtgever goed gebruik van kunt maken.

Toch heeft Gen Z een lastige reputatie. Volkomen onterecht, als je het ons vraagt. Ze weten simpelweg wat ze willen. Leer je Gen Z begrijpen, dan haal je het maximale uit hun talenten en heb je de toekomst in handen. Hoe doe je dat?

  • Bied flexibel en hybride werken aanDeze generatie hecht waarde aan flexibele werkuren en de mogelijkheid om op verschillende locaties te werken. 
  • Omarm technologische innovatieZet in op innovatieve tools, gebruik moderne communicatiemiddelen en luister naar hun ideeën.
  • Zet groei in als bindmiddelGen Z is ambitieus en wil groeien. Zorg daarom voor voldoende trainingen en een groeipad.
  • Geef regelmatig feedbackGeen groei zonder feedback. Laat dus regelmatig persoonlijk horen hoe ze het doen. Constructief en open. Met af en toe een compliment.
  • Geef vertrouwen en betrek ze Deze generatie wordt graag gezien en gehoord, en is open-minded. Laat ze meedenken over besluitvorming.

Gen Z zorgt voor een frisse wind, maar vraagt om een nieuwe aanpak. Als experts in jong talent weten we precies hoe je deze generatie vindt, bindt en ontwikkelt. Benieuwd naar onze aanpak? .

5. HET CV IS BIJZAAK

Wie vasthoudt aan cv’s loopt heel wat talent mis. Natuurlijk blijft het cv voor specialistische functies belangrijk om aan technische eisen te voldoen. Maar als dé graadmeter voor een goede match? Die tijd is voorbij. Werkverleden vertelt ten slotte vaak niet het hele verhaal.

Stel, een kandidaat wil van sector veranderen. Diegene ontdekte dat zijn werkveld toch niet bij ’m past en kiest nu bewust voor een functie op jouw werkvloer. Is die keuze niet een veel sterkere motivatie dan simpelweg ‘ik heb dit al eerder gedaan, dus ik kan het vast weer’?

Focus daarom op de mens achter het cv. Vraag naar motivatie, ambitie en leergierigheid. Wat drijft iemand? Waarom kiest diegene voor jouw organisatie? Door motivatie boven ervaring te plaatsen, vergroot je je talentpool en vind je mensen die echt passen bij je team en visie.

Kortom, het cv is een handig hulpmiddel, maar maak het niet leidend. Want de beste matches ontstaan als je verder kijkt dan het verleden.

KLAAR VOOR 2025

De arbeidsmarkt verandert razendsnel. Digitalisering, inclusie, strengere wetgeving en een divers personeelsbestand stellen werkgevers voor nieuwe uitdagingen. Het vinden van het juiste personeel én het binden en ontwikkelen van young professionals vraagt om een flexibele, slimme aanpak.

Klinkt ingewikkeld? Bij YoungCapital NEXT staan we klaar om met je mee te denken. Of het nu gaat om het aantrekken van de juiste mensen, het binden van talent of het ontwikkelen van young professionals. Samen zorgen we dat jouw organisatie inspeelt op de arbeidsmarkt van morgen.

Favourite vacancies (0)